Zdroj:http://www.auto.cz/zajem-ojetiny-zustava-kolik-jich-loni-u-nas-prodalo-celkem-112687
Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 202.400 Kč.
V Česku se loni prodala ojetá auta za 152 miliard korun, což je o 18 miliard více, než v roce 2016. Počet prodaných ojetin stoupl o sedm procent na 750.000. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.
Loni bylo individuálně dovezeno a zaregistrováno 170.634 ojetých aut, tedy o čtyři procenta meziročně více. Zbývajících 579.366 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji než ojetin dovážených.
Zhruba 55 procent ojetých aut bylo prodáno mezi soukromými osobami a 45 procent prodali obchodníci. Z prodejců ojetých vozidel prodaly 252.500 vozidel autobazary a autorizovaní prodejci vozidel, kteří prodávají i ojetiny, dalších zhruba 80 000 ojetých vozidel pak prodali autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek (5 000 ks) leasingové a splátkové společnosti.
Orientace zákazníků na tuzemské ojetiny je podle ředitele Cebie Martina Pajera pozitivní trend, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější. Důvodem je především hůře dohledatelná historie a původ. Dovážené ojetiny jsou dvakrát častěji stáčené a velmi často ve skutečnosti pocházejí z jiné země, než uvádí prodejce. Rovněž hrozí riziko, že jde o odcizená vozidla, nebo vozidla po totální škodě. Nejvíc aut se dováží z Německa, Itálie, Rakouska a Francie.
„Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde leze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru,“ uvedl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.
Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky. Ojeté vozy Škoda vloni ještě meziročně posílily podíl na trhu o dva procentní body. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin – Volkswagen a Ford s podílem 11 respektive osm procent. Nejprodávanější modelem je Škoda Octavia před Fabií.
Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 202.400 Kč, což je o 10.000 Kč víc, než v roce 2016. Zhruba 38 procent aut se prodalo za cenu mezi 100.000 a 200.000 Kč.
Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172.000 kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100.000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 217.000 kilometrů. Tato hodnota také odpovídá průměrnému stáří vloni prodaných ojetin 10,1 roku.
Převažují dieselové motory s podílem 59 procent, benzinový pohon má 38 procent trhu. V ČR se v roce 2017 prodalo 7,5 procenta vozidel bez platné STK.
Počet nabízených vozů na trhu ojetin v České republice v loňském roce meziročně stoupl o dvě procenta na 1,11 milionu. Průměrné stáří automobilů prodávaných na inzerát či v autobazarech zůstalo nezměněné, a to 10,4 roku. Vyplývá to ze statistik skupiny AAA Auto.
V roce 2017 bylo na českém trhu nabízeno o sedm procent více vozů poháněných benzínovými motory. Polepšily si i elektromobily, které zaznamenaly meziročně nárůst o 20 procent. Počet najetých kilometrů meziročně lehce poklesl na 154.442 tisíc kilometrů, průměrná cena se zvýšila na 205.167 korun, vyplývá z analýzy společnosti AAA AUTO, která trh s ojetými automobily kontinuálně sleduje a provádí jeho hodnocení.
Ve čtyřech zemích visegradské čtyřky bylo v roce 2017 nabízeno 4,28 milionu ojetých automobilů. Na Slovensku to bylo 588.000 aut, v Polsku 1,996 milionu a v Maďarsku bylo nabízeno 585.000 automobilů. Průměrná cena vozů v rámci všech čtyř zemí je 232.577 Kč, průměrné stáří pak 10,7 roku.
Ve čtyřech zmíněných zemích vládnou české a německé značky vozů. Škoda Octavia, která obhájila své prvenství z minulého roku, obsadila v České republice i na Slovensku první místa, následovaná Škodou Fabií. Na trhu v Polsku se Octavia umisťuje až na desáté příčce. Škoda Fabia se do TOP 10 nevešla vůbec. Na maďarském trhu s ojetými vozy se česká automobilka v první desítce rovněž nevyskytuje. Nejvyhledávanějším vozem v Polsku i v Maďarsku je již druhý rok po sobě Opel Astra.